Odlazak na vakcinaciju ne mora , i ne treba da bude trauma. Neko ima strah od vakcinacije. Ali, zapravo, što se bolje pripremite, manje će vas boljeti i manji će biti stres. Ne zaboravite – postoji i nocebo psihološki efekat, u kojem osobe koje očekuje više nuspojava zaista i opišu više i teže nuspojave. No, zaista postoje osobe koje se boje igle i kojima vakcinacija predstavlja pravu noćnu moru, čak i kada su svjesne koliko su vakcine korisne.

Odrasli i strah od vakcinacije

Da, postoji i „anksioznost zbog dobijanja vakcine”, ali i vazovagalna sinkopa (kratki gubitak svijesti) kod nekih osoba.

Anksioznost prije primanja vakcine se javlja kod nekih osoba, dok druge imaju sasvim druge osjećaje. Osobe koje pozitivno razmišljaju o učincima vakcina i tome da će biti bolje zaštićene imaju i manju nervozu. Kako biste smanjili nervozu, razgovarajte s nekim kome vjerujete, recimo s nekim ko je već primio vakcinu i imao pozitivno iskustvo. Prije vakcinacije se smirite i dišite ravnomjerno, postavljajte slobodno pitanja ljekaru i osobi koja vas imunizira. Ne moraju to biti pitanja o vakcini – još bolje ako pričate o nečemu sasvim drugom – vremenu, kako je na poslu. Probajte se opustiti.

Vazovagalna sinkopa javlja se kada se onesvijestite jer vaše tijelo pretjerano reagira na određene okidače, kao što je pogled na krv ili ekstremni emocionalni stres, što može biti prouzročeno kod nekih osoba i strahom od igle. Može se nazvati i neurokardiogena sinkopa. Okidač vazovagalne sinkope uzrokuje nagli pad otkucaja srca i krvnog pritiska.

Ako se bojite igle – imajte na umu da su igle za vakcine veoma tanke i dizajnirane tako da je ubod minimalan, a da igla nikad ne ide u krv i krvne žile, nego ili ispod kože ili u mišić.

Trebate se dobro naspavati, pojesti nešto, ponijeti sa sobom neki sokić ili vode, ako ćete malo morati čekati do termina. Upozorite osobu koja vas vakciniše ako inače češće padate u nesvijest prilikom vađenja krvi ili injekcija. Ne gledajte u smjeru primjene vakcine. Normalno dišite i polako ustanite kad trebate otići u prostor za čekanje 15 minuta po vakcinaciji. Pozitivne misli pomažu, kao i žvakanje žvakaće. Koncentrišite se na nešto, primjerice na otvaranje bombone ili slušajte muziku koju volite.

Savjeti ako imate strah od vakcinacije, ali i ako nemate:

  • Sjedite uspravno prilikom primanja vakcine
  • Dišite duboko
  • Opustite rame, to je veoma važno, ne  napinjite mišiće
  • Mislite na nešto drugo, lijepo i pozitivno
  • Poslije vakcinacije primijenite obloge prema uputstvu osobe koja vas je vakcinisala, da bi se smanjio bol i pojava otoka.

Ovo se odnosi na sve vakcine, ne samo na vakcine protiv COVID-19. Mislite na to kako vakcine smanjuju stres, strah i rizik od bolesti kako biste umanjili potencijalan stres pri imunizaciji.

Pročitajte Tamarino iskustvo vakcinacije – Tamara se boji igle ali je sve prošlo u najboljem redu.

Djeca i strah od vakcinacije

Djeca se često boje vakcina i to im je neugodno.

Kod male djece, nervoza obično nastupa poslije. Zato podojite dijete ili dajte bočicu, ninajte i tješite.

Starijoj djeci treba objasniti važnost vakcinacije sukladno njihovom uzrastu. Roditelj i ljekar mogu ispričati neku priču. Ako ste iv nervozni, pokušajte to ne pokazati djetetu. Neku djecu već uplaći to što se nalaze u prostorijama oma zdravlja, što mogu vidjeti bolesnike. Zato pedijatrijske ordinacije koje vrše imunizaciju trebaju biti veselo opremljene, s igračkama.  

Kako pomoći djetetu prilikom vakcinacije da sve prođe lakše:

  • Budite iskreni. Objasnite svom djetetu da će ih vakcina uštipnuti na sekundu, ali da neće dugo trajati i da će gto spriječiti da se razboli. Nemojte lagati da to „ništa ne boli“, ali nemojte ni plašiti dijete korištenjem strašnih riječi.
  • Ponesite neki  predmet koje dijete voli od kuće. Za malu djecu to može biti plišani medvjedić za držanje tijekom termina ili knjiga za gledanje dok dobivaju injekciju. Za djecu školske dobi to bi mogao biti telefon koji mogu koristiti za igranje igrica ili gledanje videa.
  • „Vježbajte” unaprijed. Mlađu djecu igranje s medicinskom opremom igračkom kod kuće može ih upoznati s alatima i napravama koje će ljekar koristiti.
  • Ostanite mirni. Teško je gledati svoje dijete ako je uznemireno i ostati miran, znamo. Ali studije pokazuju da vaša vlastita tjeskoba tokom dvanja vakcina može učiniti djecu još nervoznijom.  Držite mališane u krilu. To im može biti utješno.
  • Pokušajte tri puta duboko udahnuti. Iščekivanje je često gore od samog bockanja. Ako je vaše dijete svjesno što se događa i zabrinuto je zbog boli, neka tri puta duboko udahne kako bi se opustilo. Također se pokazalo da „trik s kašljem” smanjuje dječju percepciju boli tokom rutinskih imunizacija: neka se dijete zakašlje jednom za zagrijavanje, a zatim ponovno za vrijeme uboda iglom.
  • Dajte pozitivne komentare. Nakon toga, recite svom djetetu kakav je sjajan posao napravilo. Nagradite dijete. Pomozite svom djetetu da stvori pozitivnu uspomenu povezanu s tim danom.

Još o ovome pročitajte u našem tekstu: Kako umiriti bebu na vakcinaciji te olakšati proces?

Izvori i još za čitanje:

The University of Arizona: Calming COVID Vaccine Anxiety

Mayo Clinic: Vasovagal syncope

The Conversation: Kids afraid of getting shots? Here are 3 easy ways for parents to help them

#VakcineDjeluju, #NaukaGovori, strah od vakcinacije, strah od vakcina

Autor: Jelena Kalinić, MA, biolog, naučni novinar i bloger Društvo za promociju “Prirodnih nauka “Nauka i svijet”, blog Quantum of Scienceposjeduje WHO infodemic manager certifikat i Health metrics Study design & Evidence based medicine trening. Dobitnica EurekaAlert (AAAS) Felowship 2020. za naučne novinare. Short -runner, drugo mjesto u izboru za European Science journalist of the year za 2022. godinu.

O nama: Društvo „Nauka i svijet” je osnovano 2017. godine. Bavi se promocijom prirodnih nauka, borbom protiv dezinformacija u sferi nauke.